Какво е 4G Новини Покритие Контакти 0 999 111 MyMax Кошница
Кошницата е празна!
Общи условия Покритие Бг En Ру Бизнес Клиенти

Новини

Интервю на собственика на Макс Телеком, Даниел Купсин, за в-к Капитал

19.04.13 Интервю на собственика на Макс Телеком, Даниел Купсин, за в-к Капитал

Ново лице сте за България. Разкажете ни малко повече за себе си.
- Почти на 36 години съм, израснал съм в Ленинград – Санкт Петербург. Напуснах Русия през 1992 г., завърших гимназия в Швейцария. Получих бакалавърска степен във Вашингтон. След това работих за кратко, после следвах право в Ню Йорк и придобих юридическа степен през 2003 г. Взех лиценз и работих като адвокат. После получих назначение в Русия, така че се върнах в Москва, където бях около година в инвестиционна банка. След това разработвах един медиен проект в Москва и мисля, че се справих добре. Беше труден проект, но пък нещо ново. Общо взето - на всеки три-четири години правя нещо ново. Успешно изградих проекта Business FM в Москва и в други части на Русия. Това е бизнес радио, но и нещо повече – 24-часова мрежа за бизнес новини без прекъсване – bfm.ru и други издания. За съжаление през 2008 г. някои от тях трябваше да бъдат закрити, но успяхме да запазим компанията. Справихме се с това и през 2009 г. я продадохме. Оттогава, общо взето, работя за себе си.

"На всеки три-четири години се оказвам в нов бизнес."

Имате ли опит в телеком бизнеса?
- Всъщност не. През 1998-999 г., когато Cisco започнаха да разработват рутери, бях в университета. Имахме интересен проект – инсталирахме рутери в Лондон, Франкфурт, Москва, Вашингтон и Ню Йорк и продавахме карти в Москва и в Санкт Петербург. Тогава бях базиран във Вашингтон. Беше по-скоро хоби, но изкарахме малко пари. Компанията беше много малка, която след това продадохме успешно. Това е опитът ми в сферата. Но всъщност нямам опит в телеком бизнеса.

Кой ви убеди да купите "Макс телеком"?
- Никой не ме е убеждавал. В живота просто така се случва. Въпреки че завърших право, реших да не градя кариера в тази област, защото не се виждам като адвокат. Никой не ме подтиква наникъде. Просто така се случва, че на всеки три години се озовавам в различни сектори. Вярвам, че ако си добър в оценката на риска, ако си трудолюбив, ако си прозрачен, ако знаеш как или поне даваш най-доброто от себе си, за да събереш добър, компетентен и талантлив екип от хора около себе си, може да постигнеш добри резултати. Така че търся растеж, което за мен е важно. Видях възможности за растеж в медиите навремето и бях прав, защото направихме нещо, което не се беше случвало в Русия, и успешно продължава на следващо ниво. След това скочих във фармацевтичния сектор, което също беше интересен период от историята ми – поех семеен бизнес, който не беше особено структуриран, утроих продажбите и изградих истинска компания от една малка дейност. Към онзи момент секторът отчиташе 30% ръст, както и медийния бранш отчиташе над 30% ръст в годините преди това. Сега може би е дошъл моментът да се пробвам в телеком сектора. Но искам още веднъж да подчертая, че аз няма да участвам в оперативната дейност, което е важно – моята задача е да идентифицирам стратегията и да работя с висшия мениджмънт.

А защо не инвестирахте, да кажем, в транспортен бизнес в Аржентина, а решихте да дойдете тук?
- Просто изскочи възможност.

Как?
- Не мога да ви дам всички подробности, защото не би било честно. Но да го кажем така – очевидно е, че телекомите са нещо като новата мода. Но не говоря за страромодните телекоми, а за интернет базирани, широколентови и безжични решения. Но аз съм много скромен инвеститор – не управлявам компания или фонд за милиарди долари и зная, че е доста трудно да проникна на развити пазари.

Няма ли възможности в Русия?

- Разбира се, че има. Можете да се опитате да излезете на пазара и да се конкурирате или да купите проект като Yota. Но как ще го купите, ако е собственост на групата, която притежава "МегаФон", инвестирала е 350-400 млн. долара само в базови станции и още 300 млн. в маркетинг и оценява проекта на над милиард. Трябва да сте наистина по-висока категория инвеститор. Освен това се опитвам да стоя настрана от инвестиции, които биха могли да бъдат политизирани. Смятам се за инвеститор в растежа – търся стойност, а не влияние. Направих някои проучвания, свързах се с някои от контактите си и, общо взето, се опитвах да намеря компании, които се нуждаят от допълнителен капитал. "Макс телеком" беше просто една от компаниите, които открих.

Как се срещнахте с Красимир Стойчев? 
- Запознахме се във Виена, тъй като към момента семейството ми беше в Австрия. Разговаряхме и видях възможност.

Кой ви запозна?
- Не би било коректно да кажа. Когато търсите инвестиции, често се свързвате с инвестиционни банкери и консултанти по корпоративни финанси. Но понякога не се случва така. Нещата са въпрос на това да познавате някого, който познава някого, и след това да се чуете по телефона. Не съм толкова голям инвеститор, че да ангажирам Goldman Sachs да ми търсят възможности.

Като стратегически или като финансов инвеститор се определяте?
- Трудно е да се каже. Нямам намерение да продавам компанията в близките години. Но не съм и телеком компания, която да инвестира завинаги. Смятам се за инвеститор, който може да намери подценен актив, да го разработи и да създаде стойност – това обикновено отнема време. В момента съм стратегически инвеститор с интерес в тактически възможности и особено във въвеждането на нови технологии. Но ще видим какво ще се случи след 3-4 години.

Какъв е потенциалът, който виждате на българския пазар?
- Виждам възможност да изградим LTE мрежа преди останалите. Поведението на големите три оператора е доста консервативно, макар да не можем да се сравняваме с тях и с мащабите ми. Вярвам, че степента на проникване на пазара е достигнала критичната си точка и хората се нуждаят от по-добри услуги, а те могат да се случат само чрез решения за широколентов безжичен достъп. Това е характерно и за други страни – като Русия или САЩ например. След достигането на широко разпространение на мобилни устройства операторите трябва да се конкурират в предлагането на услуги отвъд стандартните. Това е възможност за малки компании като нашата да добият предимство пред големите. Българският пазар е предизвикателен по няколко причини. На първо място – ниската покупателна способност. Също така недостатъчната статистика – месеци наред се опитвах да събера достатъчно данни за анализ. Струва ми се, че хората искат повече услуги, но няма кой да им ги предложи.

Мислите ли, че хората са склонни да плащат за тези нови услуги?
- Кой би помислил, че хората ще плащат за нещо, което не познават? Живеем във времена, в които предлагането на даден продукт предшества търсенето, особено в този сектор. Вижте развитието на интернет като цяло и например социалните мрежи – предполагали ли сте, че ще имате нужда от тях, преди да се появят? Погледнете данните на търговците, статистиката за продажбите на устройства – смартфони, таблети – за мен това е важното колко устройства са продадени. Трудно е да се получат данни конкретно за България, но българите не са кой знае колко различни от останалите потребители. Ако руснаците, американците, финландците купуват мобилни устройства, защо и българите да не купуват. Всъщност те го правят. Броят на продадените през 2012 г. смартфони и таблети е интересно число, дори и да не му вярваме напълно. Очакванията на потребителите на този пазар не са много по-различни, отколкото на други пазари – разликата е в покупателната способност.

Ще предложите първите услуги през есента?

- Надяваме се.

"Надявам се да пуснем LTE услуга през есента."

Какъв ръст очаквате през първата година? 
- Няма да посоча конкретни числа, но очаквам компанията да се справи добре. Ще бъда на разположение на мениджмънта, когато имат нужда от мен. Те са достатъчно зрели, работим съвместно през последните месеци, имаме известни общи интереси. Не искам да си правя експерименти, въпреки че LTE проектът е своеобразен експеримент. Но преди 10 години GSM стандартът също беше нещо ново и непознато. Сега децата ми растат в съвсем различен свят – не са и чували за 2G или 3G. А и от потребителска гледна точка е, че никой се интересува как се казва една технология. Хората се интересуват от продукта.

Колко платихте за компанията?
- Не мога да ви разкрия. Мога да кажа само, че тя има нужда от капитал. Последните 2-3 години са били трудни за "Макс телеком" и мисля, че идвам в подходящия момент.

Има данни за цена около 14 млн. евро.
- Стойността на собствения капитал на компанията е много, много скромна. Подпомагах ги на кредитно равнище по отношение на дълговото им финансиране. И сега конвертирах този дълг в контролен дял.

Каква инвестиция ще направите за изграждане на LTE мрежа?
- Окончателните числа все още се уточняват. Става въпрос за десетки милиони, но не би било разумно да посоча конкретни числа, тъй като не сме сами на пазара. Има минимална сума, под която проектът няма как да стартира, но не мога да я кажа. От гледна точка на потребителя интересува ли го изобщо дали се казва LTE или WiMax? Интересуват го услугата, цената и качеството. Това, в което вярваме, е, че има силно търсене за безжичен пренос на данни – конкретният метод за пренос на тези данни до вас като потребител може да е различен – локална мрежа, Wimax, LTE или пък нещо друго. Но потребителя го интересува устройството му да му осигури бърз, обхватен и качествен сигнал.

А защо тогава според вас трите мобилни оператора в България не инвестират в LTE технологията? В сряда "Мобилтел" обяви, че няма да участва в търговете за такива честоти, тъй като не смята, че ще има достатъчно търсене за такива услуги?
- Не бих коментирал стратегиите на други компании. Уважавам решенията им и мисля, че знаят какво правят. Една от причините може би е, че са инвестирали много в 3G. А и колкото по-голяма е дадена компания, толкова по-трудно е да се маневрира – все пак по-трудно е да задвижите слон. От друга страна, ако погледнете в други части на света, ще видите, че има големи компании, които инвестират големи суми. Ако сравните цените на LTE лицензи в България с тези във Великобритания, дори и да отчетете разликата в пазарите, БВП, доходите и всички други фактори – цената в България е 9 пъти по-ниска.

Предимството на проекта ви е, че мрежата на "Макс телеком" е легализирана. Ще имате ли нужда от още места за базови станции? 
- Действащата в момента мрежа на "Макс телеком" е добра. Разбира се, основната покупателна сила на населението е концентрирана в големите градове. Но ще видим.

Имате лицензите, част от процедурите по мрежата са приключили, имате мениджърския екип, връзките с доставчиците и споразуменията за взаимно свързване с останалите оператори. Как стоят нещата по отношение на продажбите и достигането до клиентите. Ще правите собствена търговска мрежа или ще използвате някоя верига магазини?
- Рано е да се каже. Това е сложното на българския пазар. Смятам, че има място за регулаторна намеса. В други страни, например в Русия, има големи ритейл мрежи, които продават – големите оператори опитаха да ги монополизират, но местните регулатори не позволиха това. За съжаление тук това не е така – всеки оператор има своята дистрибуторска мрежа. Предстои да определим метода за продажба. Не искаме нищо повече от прозрачност и обективност от регулаторите. По отношение на дистрибуцията мога да кажа, че не планирам да инвестирам милиони в недвижими имоти. Освен ако някой, който е компетентен ми докаже, че това е работещ модел – тогава бих премислил. Стилът ми на работа е такъв, че се опитвам да приемам съвети, имам достатъчно познания и мобилност, за да мога да видя какво се случва и в други части на света.

Ще търсите ли от КРС съдействие по отношение на споделяне на мрежи, национален роуминг и т.н.?
- Понякога в България сте твърде критични към себе си – мисля, че имате нужда от повече самоуважение. Географски сте в интересна част на света, в ЕС сте, макар и да не сте в еврозоната, сте тясно свързани с еврото. Между другото това е и една от причините да съм тук, тъй като няма валутни колебания. Европейското законодателство е в голяма степен в защита на потребителите, но не и на монополите. Българският пазар би трябвало да се развива в съответствие с европейските регулаторни очаквания. Някои от законите вече са приети, въпросът е в прилагането им – има доста път от приемането до прилагането. Също както има доста път от това да придобиеш дадена компания до това да постигнеш успех.
Има европейски регулации, за момента ситуацията е прозрачна и освен ако правата на инвеститорите не бъдат нарушени – а към момента не виждам такова нещо, не смятам да искам или да не искам нещо. Просто ще спазвам правилата на играта, които са разписани в законите.

Колко са абонатите на "Макс телеком" в момента?

- Десетки хиляди. Клиентите ни преживяха турбулентни времена заедно с нас, също както и хората в компанията. Надявам се да продължим да им предоставяме добри услуги. Лично аз като потребител на съществуващата технология трябва да кажа, че в по-голямата част от София се чувствам комфортно, когато я използвам. Всъщност мобилното ми устройство от "Макс телеком" работи по-добре от фиксираното ми устройство в Лондон.

Какво ще прави Красимир Стойчев, ще работи ли в компанията?
- Красимир е достатъчно зрял. Ще продължи да съветва борда на компанията и смятам, че би могъл да е от полза. Що се отнася до нещо повече, ще видим.

Колко служители имате тук? 
- В момента малко над 100. Надявам се екипът да се разшири.

Какво ще е първото нещо, което ще направите в "Макс телеком"?
- Да свия разходите.

Имате ли планове за инвестиции в други сектори в България? Например в медии?
- Не.

Защо?
- На първо място, защото смятам, че след като веднъж излезеш от даден сектор, е трудно да влезеш отново. Предлагали са ми няколко топ мениджърски позиции в тази област в Москва преди няколко години и отказах. Но и донякъде, защото изгубих интерес към сектора. За мен медиите не бяха бизнес, в който да градя кариера. Фармацията също не беше такъв бизнес. Телекомите също не са. Харесвам нови неща и се въодушевявам от тях, а когато се въодушевя, работя много по-добре. Когато се отегча – и това е проблемът, работя ужасно. Затова и отказах тези позиции.

Друг въпрос е, че нещата, които можете да предложите в допълнение към широколентовите безжични услуги, са доста различни, като до голяма степен биха могли да са включени и медии. Това не означава, че създавате съдържанието – би могло да е сътрудничество в доставянето на съдържание. На даден етап това би могло да бъде моето участие в тази сфера – не изключвам такива възможности, но на този етап е твърде рано да се каже.

А и споменахте, че не се стремите към влияние. 
- Смятам, че на първо място една компания трябва да бъде печеливша и прозрачна. Нещата се променят, когато се намеси егото. Мърдок искаше да купи Wall Street Journal в продължение на години, въпреки че печелеше много повече от други от медиите си.

Казвате, че на всеки 3-4 години сменяте сектора. Това означава ли, че в следващите 3-4 години интересите ви ще са съсредоточени върху телекомуникационния сектор в България? 
- В момента физически съм тук, но имам и други инвестиции в други страни.

Какви? 
В недвижими имоти, в други части на света. Мисля, че в момента в сектора има възможности за покупки.

Имахте ли конкуренция за "Макс телеком"? 
- Не. Компанията не е публична, така че няма конкуренция за акции. Тя спешно се нуждаеше от капитал. Нужни са усилия и доста умения, за да се набере този капитал. Не е тайна, че за последните две-три години състоянието на компанията не беше много добро. От друга страна, тя има чудесна мрежа, чудесна база, върху която да се гради, и ще видим как ще се развива.

Как ще се финансирате в бъдеще? 
- Най-скъпото финансиране е набирането на капитал. Дълговото финансиране и други форми са по-лесни. Има много хора по света, които търсят подобни възможности. Бих могъл да кажа, че съм намерил интересна ниша – дали ще успея да извлека максималното от нея, предстои да видим. Има известни наследени проблеми, които трябва да бъдат решени. Трудното е, че работим едновременно в тактически и в стратегически план. Но същевременно е вълнуващо и ще стане още по-вълнуващо, когато се стабилизираме.

Кога очаквате да се случи това? 
- Компанията вече се стабилизира, поне по отношение на необходимия за оперирането й капитал, и вече е напълно функционална. Имаме дълъг път да извървим - преструктуриране на задълженията, изпълнение на поставените регулаторни изисквания, работа по отношение на имиджа на компанията и най-важното - изграждане на корпоративна култура. До края на годината това ще е една изцяло нова компания!

Списък с новини

Онлайн чат

Задайте въпрос на наш сътрудник, започнете чат сега.

Задай въпрос

Бюлетин

Получавайте първи нашите новини и промоции на вашия e-mail
line

line

Анкета

Кой тип мобилен интернет предпочиташ?
виж резултати
Кошница1
сравни1
icon